image001

Zondag 15 november 2015 om 15.00 uur

Duo Oud en Nieuw.

Sven Otte , contrabas

Liesbeth Wildeveld, clavecimbel

 

Recensie over het optreden

Contrabas en clavecimbel in de Mariakerk Ruinen, 15 november 2015.

 

Op deze zondagmiddag werd door Sven Otte op de contrabas en Liesbeth Wildeveld aan het clavecimbel barok- en moderne muziek ten gehore gebracht. Van Frescobaldi via Vivaldi naar Scelsi en Bartok. De sonore contrabas, buitengewoon virtuoos en muzikaal bespeeld naast de vrolijke en springerige klanken van het in Groningen gebouwde begeleidingsinstrument clavecimbel.

Veel literatuur voor deze instrumenten samen bestaat er niet, dus betrof het bewerkingen van o.a. een hoboconcert van Händel en een gambasonate van Bach.

Origineel voor de contrabas gecomponeerde muziek van Teppo Hauto Aho en Scelsi maakte duidelijk dat dit instrument ook solistisch bespeeld kann worden. Want we kennen de contrabas toch vooral als begeleidingsinstrument in het symphonieorkest.

Een vijftigtal bezoekers genoot van een concert dat tot stand kwam in samenwerking met het kamermuziek-initiatief van het Noord Nederlands Orkest.

 

 

entree inclusief consumptie in de pauze : €12,50

tot 18 jaar gratis

 

luister op Youtube 1                     luister op Youtube 2

 

duo-oud-en-nieuw

 

Dat de musici van het NNO van vele markten thuis zijn bewijzen Sven Otte en Liesbeth Wildeveld.

 

Geboren in Münster, studeerde Sven Otte onder meer in Keulen. In 1998 won hij een internationaal concours voor bassisten in Edinburgh en sinds dat jaar is hij verbonden aan het NNO.

 

Liesbeth Wildeveld studeerde in Groningen aan het conservatorium en de Rijksuniversiteit. Ze volgde speciaal een opleiding begeleiden bij Thom Bollen, één van de grootste begeleiders in Europa. Sinds 2009 is ze gastdocent aan het Prins Claus Conservatorium in Groningen.

 

Met hun programma maken ze een reis door de tijd van 1583 tot 1988.

 

Het werk van Frescobaldi had grote invloed op Bach.

 

Bartók verzamelde 16.000 volksliederen die hij veel gebruikte in zijn eigen werken.

 

De muziek van Scelsi komt pas de laatste jaren boven water. Hij wilde niet bekend zijn en zijn muziek hoefde volgens hem ook niet uitgevoerd te worden omdat iedereen klanken anders waarneemt.